Elektromos roller MK1

Mivel mindig is szívügyem volt az elektromos közlekedés, így az elektromos bringakonverzió után kedvet kaptam valami egyszerűbb jármű építéséhez. Eredeti elképzelésem szerint a szokásos RC iparban használt BLDC motorok/szabályzók felhasználásával alakítottam volna egy rollert vagy gördeszkát elektromosra, de mivel hevert a pincében egy bosch gépépítő profil és pár cső, több mókának és nagyobb kihívásnak ígérkezett a nulláról megcsinálni. Korábbi robbanómotoros gördeszkás tapasztalatom alapján biztonságosabbnak tűnt ha kapaszkodhatom valamibe, így roller lett a terv. El is kezdtem a roller elejét megtervezni és legyártani.
A legnagyobb kihívásnak egy stabil összecsukó mechanika és kottyanásmentes kormányzás megépítése tűnt. A biztonság kedvéért indulóból duplavállas lett, kereket a Decathlonból vettem hozzá, csapágyat az ebay-ről, carbon cső pedig maradt a kopterépítésből.
A hátsó kerék meghajtáshoz 2 verzió is készült, egy szíj, és egy lánchajtásos. A szíjhajtásos verzió sajnos állandóan fogat ugrott induláskor -valószínűleg túl kicsi fogazású rendszert választottam- így a lánchajtás mellett döntöttem.

Ami az első próbautak során kiderült, hogy az első kereket és kormányt tartó lemez alul lett méretezve és meghajlott, így újragyártottam vastagabb anyagból könnyítés nélkül.

Mivel szerettem volna az akksikat és a vezérlést eldugni a gépben, a bosch profilt középen alu lemezekre cseréltem és találtam bele passzoló akksikat is.
A két magányos lemezre nem szívesen bíznám rá a testsúlyom, így függőleges irányban kapott némi extra merevítést:

Végül megkapta a porfestett fekete színét és immáron teljes pompájában díszeleg:

A végére pár tanulság és összegzés:

  • A gép gyors, kb. 25km/h-t megy, ha nagyon akarnám áttétellel még módosítható lenne.
  • a 24V-os e-bike vezérlő amit először építettem be megbízhatatlan, így egy 40A-es RC vezérlőre cseréltem.
  • A 2db 3 cellás akku-t nehézkes cserélni és külön kell őket tölteni. Sajnos az akkukat multikopterhez szánták, így a kapacitásuk nagy, de az áramleadásuk kevés. Normál haladáskor nagyon beesik a feszültségük, ami éppen nem probléma, de bármilyen akkufesz visszajelzőt kötök rá, menet közben sípol mert azt hiszi le van merülve.
  • Nincs védelem az akku túlmerülése ellen.
  • A fék a hátsó kerék futófelületére hat, elég gyengécske.
  • A tömör gumik lengéscsillapítás nélkül szinte csak tükörsima úton kényelmesek, macskakövön lerázzák a kezem.