Phantom II Plus

Nem, ez nem az új Phantom…vagy mégis?
Újnak új, csak nem a DJI-tól, hanem tőlem. Miért Plus? Mert kicsit több, más. Mi ebben a Phantom? Minden, és semmi.

A történet onnan indul, hogy beszereztem egy 100%-ban gyári Phantom II-t, amit nagyon megszerettem kis mérete és hosszú üzemideje miatt. Örömöm azonban mégsem volt felhőtlen, aminek egy meglehetősen kétélű cikkben adtam hangot. A gépnek számos előnye mellett, sajnos megannyi hátránya is van, mint pl: az überdrága akkumulátorok, a semmi másra nem használható vezérlő, és hogy egyedül D-Bus jelet hajlandó elfogadni. Számba vettem a rendelkezésre álló technológiákat, és rájöttem, hogy igazából semmi akadálya építeni egy Phantom-ot ami mentes ezektől a hibáktól:

A váz
Mi sem egyszerűbb, megrendeljük kedvenc modellboltunkból tartalék alkatrészként a gyári Phantom II vázat, s voila, lehet is összeválogatni az alkatrészeket bele. Ne feledjük el, a vázhoz alapból nem járnak leszállótalpak, így ezeket külön kell megrendelni. Kis műanyagdarab mivoltához képes nem olcsó, 25 ezrest kell leszurkolnunk a vázért lábastul. Pozitívum viszont, hogy vehetünk hozzá alapból magasított lábat, ha nagyobb gimbal-t szeretnénk rátenni. Én egyelőre maradtam a gyárinál.
IMG_2140

Motorok
Manapság Dunát lehet rekeszteni az utángyártott Phantom motorokból, van olcsóbb, drágább kinek mi tetszik. Én az LD-Power motorjai mellett tettem le a voksom, melyek nagyjából a gyári motorok árának felébe kerülnek, és ezek is forognak 😀 Persze ha valaki tuning mániás, megveheti egyből a T-Motor 160 USD-s motor szettjét. Ha már itt tartunk, a műanyag helyett azonnal rendelhettem carbon propokat a kis gépre.IMG_2139Természetesen tökéletesen passzolnak a helyükre.IMG_2150

Szabályzók
Nagyobb problémát jelent a megfelelő szabályzók kiválasztása. DJI-nál valami elvetemült tervező úgy gondolta, milyen vicces lenne egy szabályzó aminek egy csavar megy át a közepén, nehogy már bármi mást lehessen a helyére tenni.phantom escDe nem végeztek elég jó munkát! Szerencsére létezik egy, nem kifejezetten ide tervezett szabályzó, ami tökéletesen passzol a feladathoz: Afro Slim 20Amp Multi-rotor Motor Speed Controller (SimonK Firmware). Nemcsak hogy passzol, de feleannyiba kerül, SimonK firmware van rajta, és vígan használhatjuk 4 celláról is ha ahhoz van kedvünk.IMG_2152

Repülésvezérlő
A legfontosabb kérdés, a repülésvezérlő kiválasztása. Nyilvánvaló, hogy innentől kezdve bármilyen repülésvezérlőt használhatnánk a KK boardtól az APM-en át DJI vezérlőkig. Mivel szerettem volna megőrizni, sőt túlszárnyalni az eredeti PH2 képességeit, a NAZA V2 mellett tettem le a voksom, amivel sajnos a teljes költségvetés a kétszeresére nőtt. A V2 mellett viszont megvan az előnyöm, hogy a GPS antenna stabil rögzítése nem kérdés, hiszen a felfogatási pontok -meglepő módon- pont jó helyen vannak 🙂ph2_gpsIMG_2164De nézzük csak mit is kapunk a pénzünkért egy PH2-vel szemben:

  • Ugyanaz a funkcionalitás, ugyanazon bővítési lehetőségek
  • Nagyobb tudás, több beállítási lehetőség
  • Később bármilyen gépben használható, 8 rotorig bármit elvezet
  • BÁRMILYEN TÁVIRÁNYÍTÓVAL HASZNÁLHATÓ! Igen, nem kell a buta PH távod megvenned, amin még egy trim sincs. Használhatsz dual-rate-et, exponenciális kitéréseket, annyi csatornát amennyid csak van, arra amire akarod.
  • BÁRMILYEN AKKUMULÁTORRAL HASZNÁLHATOD! Jól látod, a NAZA V2-t nem érdekli milyen akkut dugsz rá, gyakorlatilag bármilyen 3 cellás akkuval vígan elrepül. Ha jól számolom ezzel akkunként ~35.000Ft-ot spórolsz. Na, még mindig akarsz gyári Phantomot?
  • Figyelem! Ha H3-3D-t szeretnénk a gépre tenni, ne a Phantom Edition-t vegyük meg, hanem azt amihez jár GCU is!

Beépítés
A vázhoz ugye nem jár az alaplap, amire az elektronikát felszereled, így azt magamnak gyártottam le carbon-ból. A biztonság kedvéért állítható magasságú süllyesztést tettem bele, tuti legyen hely mindennek.IMG_2153

Akkumulátor
Igen, mint már említettem bármilyen akkuval használható, legszebb megoldás azonban a QR X350 Pro 5200mah-os akkumulátora, mely teljesítményre ugyanazt tudja mint a gyári Phantom akku, annak harmad árán, ráadásul méretben is passzol a Phantomba.IMG_2238 IMG_2239Egyetlen gondunk, hogy nincs akkumulátor-fedelünk, hiszen a gyári Phantomban maga az akku a fedél. Kísérleti jelleggel, 3D nyomtattunk egy Phantom akku-fedelet:IMG_2197 IMG_2216 IMG_2236Nem olyan szép mint a gyári megoldás, de a célnak megfelel.

Utolsó simítások
Kell rá némi világítás. Sajnos a szabályzónk ugye nem világít alul mint gyári testvére, de ezt a problémát pár száz-forintnyi LED-el és vezetékkel orvosolhatjuk:IMG_2171Nem fog villogni, de piros-zöld kombinációval ugyanúgy elvégzi feladatát.IMG_2172

Ár, összegzés
Nos, ha összeszámoljuk mibe került a gép, azt kell mondjam nem leszünk bentebb egy gyári PH2-nél, ráadásul nem kaptunk hozzá távirányítót. Nyilván, ez meglévő modellezőknek nem hátrány, hiszen ezekkel már úgyis rendelkeznek. De ha azt vesszük, hogy az második két akkun spórolunk 70.000Ft-ot, ráadásul a vezérlőnket később tovább vihetjük Hexa-Octo konfigjainkba is, azt hiszem még mindig ez a jobb vásár.

Természetesen Ő is eladó, kikiáltási ára távirányító/vevő nélkül, egy akkumulátorral: 199.000 Ft ELKELT, de megrendelésre még készülhet